2023-01-30

ESP8266 wysyła REST API do serwera WWW - cz. III VIRTUINO Cloud


To ostatnia opowieść mojej trylogii o REST API w wykonaniu ESP8266. Powinna być pierwszą gdyż to ESP8266 właśnie będzie wysyłał potrzebne mi informacje do sieci międzygalaktycznej bym mógł je sobie odczytać z dowolnego miejsca na świcie. I to wszystko z przyjaznym domowym systemem IoT jakim jest bez wątpienia VIRTUINO i bez otwierania domowej sieci na zewnętrzny dostęp z INTERNETu. Popatrzmy więc jak to się robi.



Sądziłem, że będzie to najtrudniejszy odcinek ale byłem w błędzie. Traf chciał, iż znalazłem  potrzebną mi stronę z gotowym kodem by Bhimsen idealnie pasującym do omawianej tu koncepcji przesyłania danych z ESP8266 na dowolną przeglądarkę za pomocą REST API metodą GET.

Kod tylko nieznacznie dostosowałem do swoich danych i zmieniłem port na 443 gdyż mój serwer wymaga dostępu HTTPS.  Właśnie praca z HTTPS jest problemem przy tego typu komunikacji bo trzeba by w ESP zainstalować jakieś certyfikaty bezpieczeństwa , Tu autentykacja jest wyłączana i ten kod zadziałał natychmiast a wygląda tak

#include <ESP8266WiFi.h>

const char* ssid     = "xxx";
const char* password = "xxxxxxxxx";

const char* host = "esp8266restapi.000webhostapp.com"; // only esp8266restapi.000webhostapp.com not https://esp8266restapi.000webhostapp.com

void setup() {
  Serial.begin(115200);
  delay(10);
  Serial.println();
  Serial.print("Connecting to ");
  Serial.println(ssid);

  WiFi.begin(ssid, password);

  while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
    delay(500);
    Serial.print(".");
  }

  Serial.println("");
  Serial.println("WiFi connected");  
  Serial.println("IP address: ");
  Serial.println(WiFi.localIP());
}

void loop() {
  delay(5000);

  Serial.print("connecting to ");
  Serial.println(host);

  
  WiFiClientSecure client; // Use WiFiClient class to create TCP connections
  const int httpPort = 443; // 80 is for HTTP / 443 is for HTTPS!
  
  client.setInsecure(); // this is the magical line that makes everything work
  
  if (!client.connect(host, httpPort)) { //works!
    Serial.println("connection failed");
    return;
  }

  String url = "/dwa.php?czujnik=tempzESP&wartosc=8266";    // We now create a URI for the request

  Serial.print("Requesting URL: ");
  Serial.println(url);

  client.print(String("GET ") + url + " HTTP/1.1\r\n" +          // This will send the request to the server
               "Host: " + host + "\r\n" + 
               "Connection: close\r\n\r\n");

  Serial.println();
  Serial.println("closing connection");
}

Wygląda ładnie i skromnie. Jeszcze ładniej wygląda to co pojawiło się w oknie przeglądarki po wywołaniu pliku trzy.php (patrz poprzedni wpis)



Trzy zaznaczone linie to efekt działania powyższego programu - co widać po wpisanych danych do zmiennej "url"
String url = "/dwa.php?czujnik=tempzESP&wartosc=8266"; 

Na tym powinienem zakończyć tą część opisu jeśli wszystko tak doskonale działa.

Warto zwrócić uwagę na kolejny kod we wpisie Bhimsen'a przedstawiający sposób na wysyłanie danych z ESP8266 za pomocą metody POST. Sposób wysyłania metodą POST można znaleźć w wielu opisach ale ten jest bez wątpienia jasny i klarowny nawet dla laika. Dla tej metody potrzebujemy już trzech bibliotek a to bez wątpienia spowoduje zwiększenie wyjściowego kodu. Tak więc ja  pozostanę przy wysyłaniu danych z mojego ESP za użyciem metody GET i jednej biblioteki #include <ESP8266WiFi.h> .  

Tu można poczytać inny opis tej metody

https://arduino-esp8266.readthedocs.io/en/2.6.2/esp8266wifi/client-examples.html

A tu opis problemu  transmisji danych z ESP8266 z zastosowaniem HTTPS

https://maakbaas.com/esp8266-iot-framework/logs/https-requests/

W trzech odcinkach o REST API  i  metodzie GET starałem się zrozumieć jak ESP wysyła dane do serwera WWW i jak te dane odczytać w przeglądarce. To chyba minimalna konfiguracja pozwalająca  uzyskać pożądany efekt końcowy. Komunikacja GET ( i PUT) pozwala jednak na dużo więcej np. na pełną dwustronną wymianę danych.  Jak dla mnie to już za dużo. VIRTUINO w 100% pokrywa moje potrzeby sterowania w ramach wewnętrznej sieci WiFi. Dla bardziej rozbudowanych potrzeb sterowania domowym IoT z Internetu wykorzystam Arduino Cloud.

 Dla zainteresowanych głębiej tematem tematem REST API z ESP8266 polecam poniższą stronę

https://randomnerdtutorials.com/control-esp32-esp8266-gpios-from-anywhere/ 

a nasz ulubiony ciąg dalszy z pewnością nastąpi.

<<<<<<Poprzedni wpis 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz